konflikter

konflikter

På alle arenaer i samfunnet kan det oppstå spenninger og konflikter som resultat av uoverensstemmelser eller interessemotsetninger mellom to eller flere parter. Når konflikter får utvikle seg på arbeidsplassen, vil de ta mye tid, blokkere for femgang, resultere i tapt produktivitet, fiendtlighet og helseproblemer. Risikoen er stor for at arbeidsplassen mister verdifull og nødvendig kompetanse ved at ansatte søker seg bort eller blir sykemeldt.

 

Det er derfor viktig at konflikter håndteres tidlig, på lavest mulig nivå og lokalt, for å hindre ytterligere eskalering, polarisering og mobbing. Ved en tidlig håndtering kan en få en konstruktiv tilnærming til uenighet.

 

Konflikter oppstår i relasjoner og situasjonen låses ved at enkelte eller grupper stigmatiseres og gjøres til syndebukker. Sentralt i konflikthåndtering er dialog og at det skilles mellom person og problem.

 

Konflikt er ikke ensbetydende med enhver uenighet eller problem. Konflikt defineres som:

 

  • en vanskelig uenighet eller et motsetningsforhold til en annen ansatt/leder, gruppe eller avdeling der forsøk på vanlig samarbeid og problemløsning ikke fører frem
  • etablerte sterke følelsesmessige motsetninger som skaper vanskelig/uforenlig samarbeidsklima mellom to eller flere personer eller grupper når det gjelder valg av mål, løsninger og beslutninger

     

Ta kontakt dersom dere trenger hjelp til å mekle i en fastlåst konfliktsituasjon eller dersom dere trenger hjelp til å finne frem til akseptable og positive løsninger for de involverte.

Copyright © All Rights Reserved